Sizlerden gelen sorular; Kadınlarda adet dışı kanama orucu bozar mı?, özür kanı orucu bozar mı?, iki âdet arası kanama namaz, 15 gün içinde tekrar adet görmek, adet gören kadın oruç tutabilir mi Diyanet?, adet 10 günü geçerse namaz, kesilmeyen adet kanaması, Ramazanda erken adet olmak...
Kadınlar adet dönemlerinde namaz kılmazlar, oruç tutmazlar. Temizlendikten
sonra kılamadıkları namazları kaza etmezler fakat oruçlarını kaza ederler
(Müslim, Hayız, 76-69). Her kadının adet gördüğü gün sayısı eşit değildir.
Bu süre Hanefilere göre en az üç, en çok on gün olabilir.
Adet günlerinin süresi, daha önce yaşanmış tecrübelere göre belirlenir.
Örneğin daha önce adet günleri altı gün devam etmişse, bu altı günlük süre
içinde gelen lekeler adet gününden sayılır.
Düzensiz kanamalarda, önceki adet günlerine rastlayan kanama adet sayılıp,
o günlerdeki oruçlar terk edilir. Önceki adet günleri değişmişse, üç ile on
gün arasındaki kanama adet sayılıp, o günlerde oruç terk edilir. Daha sonra
kaza edilir. On gün dolduktan sonra gusül edilip, namaz ve oruca
başlanır.
İki adet arasındaki temizlik günü sayısı 15 günden az olmaz.
KADINLAR ADETLİYKEN ORUÇ TUTABİLİR Mİ?
Özel günlerindeki bir kadının namaz kılması ve oruç tutması haramdır. Bu
durumdaki kadının namazı ve orucu sahih olmaz. Fakihler bu konuda görüş
birliği içindedirler (Şâfiî, el-Ümm, II,130-131; Sahnûn, el-Müdevvene, I,
151; Haddâd, el-Cevhera, I,34; İbn Hazm, el-Muhallâ, II, 162; Merğînânî,
el-Hidâye, I, 208-209; İbn Kudâme, el-Muğnî, I, 386-387; İbn Âbidîn,
Reddü’l-muhtâr, III, 331, 385; Şevkânî, es-Seylü’l-cerrâr, II, 148). Âdet
süresince terk edilen namazların kazâ edilmeyeceği, oruçların ise
temizlendikten sonra tutulacağı hususlarında da bütün mezheplerin görüş
birliği vardır (İbnü’l-Münzir, el-İcma, s. 47-48; Nevevî, Şerhu Müslim, IV,
26; San‘ânî, Sübülü’s-selâm, I, 383; Cezîrî, el-Mezâhibü’l-erbe‘a, I,
118).
Söz konusu icmânın dayanağı Hz. Peygamberin (s.a.s.) hadisleri ve sahabe uygulamasıdır. Nitekim Hz. Âişe bu konuda kendisine sorulan bir soru üzerine; Resûlullah döneminde âdet gördüklerinde tutmadıkları oruçları kaza etmekle emrolunduklarını, kılmadıkları namazları ise kaza etmekle yükümlü tutulmadıklarını söylemiştir (Buhârî, Hayız, 20; Müslim, Hayız, 69).
Söz konusu icmânın dayanağı Hz. Peygamberin (s.a.s.) hadisleri ve sahabe uygulamasıdır. Nitekim Hz. Âişe bu konuda kendisine sorulan bir soru üzerine; Resûlullah döneminde âdet gördüklerinde tutmadıkları oruçları kaza etmekle emrolunduklarını, kılmadıkları namazları ise kaza etmekle yükümlü tutulmadıklarını söylemiştir (Buhârî, Hayız, 20; Müslim, Hayız, 69).
AKINTI ORUCU BOZAR MI?
Düzenli âdeti olan bir kadının adet dönemi öncesinde gördüğü
lekelenmeler adet hükmünde kabul edilir ve o andan itibaren âdet günü sona
erene kadar adetli sayılır. Dolayısıyla lekelenmelerin olduğu günlerde de
namaz kılamaz ve oruç tutamaz. Ancak 10 gün geçtiği hâlde akıntı devam
ediyorsa 10 günden sonraki akıntılar âdet değil özür kanıdır. Akıntısı 10
günden fazla devam eden bir kadın, “özür sahibi” kimselerin yaptığı şekilde
abdest alır ve namazını kılar (Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 99).
Fıkıh kaynaklarında yer alan genel hüküm bu olmakla birlikte, âdet döneminden önce görülen lekelenmelerin âdet öncesi hormonal değişikliklerden kaynaklandığı bilinir ve doktor kararıyla bunların âdet kanaması olmadığı tespit edilirse, âdet günleri sabit olan kadınların bu günlerinden önce ve sonra görecekleri renkli akıntılar özür kanı sayılır.
Fıkıh kaynaklarında yer alan genel hüküm bu olmakla birlikte, âdet döneminden önce görülen lekelenmelerin âdet öncesi hormonal değişikliklerden kaynaklandığı bilinir ve doktor kararıyla bunların âdet kanaması olmadığı tespit edilirse, âdet günleri sabit olan kadınların bu günlerinden önce ve sonra görecekleri renkli akıntılar özür kanı sayılır.
Comments
Post a Comment
Yorum İçin Teşekkürler...