Cünüp olan bir kimse, namaz kılmak ve Kuran okumak gibi ibadetleri yerine getiremez. Dolayısıyla, ibadetlerini yapmaya engel olan bu durumdan ilk fırsatta guslederek kurtulmaya çalışmalıdır.
Cünüplük halinin devamı süresince yiyip içmek, uyumak veya yeniden cinsî münasebette bulunmak isteyen kimsenin abdest alması, Hz. Peygamber’in bu konudaki uygulamasını göz önüne alan Şafi, Hanbelî ve bazı Malikî alimleri tarafından "müstehap" kabul edilmiştir. Hanefîler ise abdest almadan uyuma veya yeniden cinsî münasebette bulunmada bir sakınca bulunmadığını, yemek içmek için el ve ağzı yıkamanın müstehap olduğunu belirtmişlerdir. (Hadisler için bk. Buhari, Gusül, 27; Ebu Davud, Taharet 88)
Müstehap olan bir şeyi yapmak sevaptır, ancak terk etmek günah değildir.
Buna göre cünüp olan kimsenin ellerini ve ağzı yıkamadan yiyip içmesi tenzihen mekruh ise de günah olmaz.
Diğer taraftan cünüplük, gusül ve abdest gibi özel bir temizliği gerektirmeyen işlerin yapılmasına engel değildir. Nitekim Hz. Peygamber (asm) Efendimiz, cünüp olmakla müminin necis (maddeten pis) olmayacağını ifade etmiştir. (Buhari, Gusül, 23)
Fakat cünüp birinin namazını kaçıracak şekilde yıkanmayı geciktirmesi haram, elini ağzını yıkamadan yiyip içmesi ise tenzihen mekruh görülmüştür.
Bu itibarla zorunlu bir durum olmadıkça insan hemen boy abdesti almalı ve bir an önce yıkanıp temizlenmelidir.
Soru: Bir kimse, gusül gerektiren bir durumda, boy abdestini almakta acele mi etmeli veya ne zamana kadar bunu geciktirebilir?
Cevap: Cünüp kimse, kılmadığı namaz vakti çıkıncaya kadar gusül etmezse, günah olmaz. Daha fazla geciktirmesi büyük günahtır. Hadîs-i şerifte;
(Kirlenince, çabuk gusül abdesti alın! Çünkü kirâmen kâtibîn melekleri, cünüp gezen kimseden incinir) buyuruldu. İmâm-ı Gazâlî hazretleri buyurdu ki:
“Bir kimse, rüyada bana dedi ki; ‘Bir miktar zaman cünüp kaldım. Şimdi üzerime ateşten gömlek giydirdiler. Hâlâ ateş içindeyim.”
Peygamber efendimiz buyuruyor ki:
(Gusül abdesti almaya kalkan bir kimseye, üzerindeki kıl adedince yani pek çok sevap verilir. O kadar günahı af olur. Cennetteki derecesi yükselir. Guslü için ona verilecek sevap, dünyada bulunan her şeyden daha hayırlı olur. Allahü teâlâ, meleklere, bu kuluma bakınız! Gece, üşenmeden kalkıp, benim emrimi düşünerek, cünüplükten gusül ediyor. Şahit olunuz ki, bu kulumun günahlarını af ve mağfiret eyledim buyurur.)
Soru: Cünüp kimse, boy abdesti almadan bir şey yiyip, içebilir mi?
Cevap: Cünübün elini ve ağzını yıkamadan yiyip içmesi tenzihen mekruhtur. Çünkü ağzına, eline sürülen su, müstamel olur. Müstamel suyu içmek ise mekruhtur. Hayız gören kadın böyle değildir. Çünkü hayız hâlinde iken gusül abdesti alması emir olunmadı.
Soru: Cünüpken uyumanın dinen mahzuru var mıdır?
Cevap: Cünüp iken uyumak, günah değildir.
Soru: Bir erkek, hanımı ile beraber aynı kaptan su alarak boy abdesti alabilir mi?
Cevap: Zevcesi, hanımı ile birlikte, bir kurnadan, bir kaptan gusül alması caizdir.
Soru: Namaz kılmaya başlamak için, niyet ne zaman yapılır?
Cevap: İftitah tekbiri söylerken niyet edilir. Daha önce de niyet etmek caizdir. Hatta, cemaat ile namaz kılmak için evinden çıkan kimse, niyet etmeden imama uysa, caiz olur. Fakat yolda, namazı bozan şeylerden birini yapmamak lazımdır. Yürümek ve abdest almak zarar vermez.
Soru: Hayız hâlindeki bir kadın, çocuğunu emzirebilir mi?
Cevap: Hayız hâlindeki kadın, göğsünü yıkamadan, çocuğunu emzirebilir. Cünüp kadının, göğsünü yıkamadan emzirmesi mekruh olur.
Soru: Abdestli iken çocuğunu emziren bir kadının abdesti bozulur mu?
Cevap: Çocuk emziren kadının abdesti bozulmaz.
Comments
Post a Comment
Yorum İçin Teşekkürler...