Saçları Siyaha Boyatmak Günah mı-Nihat HATİPOĞLU?,Saç Boyatmak Caiz mi?,Saç Boyatmak Caiz mi-Sorularla İslamiyet?,Saç Boyatmak Caiz mi Nureddin Yıldız?,Saç Boyatmak Caiz mi-Diyanet?,Saçı Siyaha Boyatmak Günah mı Nihat Hatipoğlu?,Siyah Saç Boyatmak Günah mı?..
Saçların kendi rengi dışında ya da kendi renginde boyamak kadınların ve artık sıklıkla erkeklerin de tercih ettiği bir yöntem. Saç boyatmanın sağlık açısından yönleri tartışılırken akıllara elbette dinen saç boyatmanın hükümleri neler sorusu da geliyor.
Saç boyatma konusunda din ulemalarının ihtilaf ettikleri durumlar olsa da saç boyatmanın müstehap olduğu da ifade ediliyor. Saç boyatmanın dinen yasak ya da yanlış olmadığını kanıtlayan pek çok hadisi şerif bulunurken, saç boyatma ile ilgili uygun olmayan farklı durumlarda söz konusu.
Örneğin, boyanın rengi. Saç boyatmada siyah renk Hz. Peygamber tarafından yasaklanmış. Beyaz renklerin rengini değiştirmek için saçların siyaha boyanmasını bir çok hadisi şerifte belirtilirken burada farklı bir noktaya da dikkat çekiliyor.Bir ilmihalinde saç boyatma ile ilgili konuda beyaz saçın renginin değiştirilmesinin yaşın genç olması durumunda yasak olmadığı da ifade ediliyor. Saçları siyaha boyama ihtiyarlar için yasak kılınıyor. Peygamber Efendimizin saç boyama ile ilgili olarak kına ve ketemi önermesine de değinilirken, bu anlamda saç boyatmak mekruh sayılmamıştır.
Kadınların saç boyatmalarındaki durum ise farklı bir şekilde ele alınıyor. Kadınların da saç boyatmalarında sakınca görülmezken başörtüsü emrinden dolayı saç boyatmada sadece mahrem olan kişilere saçın gösterilmesi gerekiyor. Öte yandan saç boyatırken kullanılan malzeme abdestte engel olmayacak şekilde olmalıdır da deniliyor.
Saçının rengi açık olan veya saçı ağaran kimsenin, bunu boyatmasının Islâm'a göre hükmünü şu şekilde belirlemek mümkündür:
İslam'ın çıkışından önce Yahudi ve Hristiyanlar güzel görünme ve süslenmenin Allah'a kullukla bağdaşmayacağını düşünerek, saçı boyayıp rengini değiştirmekten kaçınırlardı.
Hz. Peygamber (asm), ashabına bağımsız bir kişilik kazandırmak için saçı ve sakalı kına veya başka bir boya maddesi ile boyayabileceklerini bildirdi. Ebû Hüreyre (r.a)'tan nakledilen bir hadiste şöyle buyurulur:
"Yahudi ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz. Siz onların aksini yapınız; yani saçlarınızı boyayınız."
Ancak hadisteki emir bağlayıcı olmayıp mendupluk bildirir. Nitekim uygulamada Hz. Ebû Bekir, Ömer, Ali, Ka'b ve Enes (r.anhüm) gibi bazı sahabeler saçlarını boyamamıştır.
Diğer yandan kullanılacak boyada siyah renk tercih edilmemelidir. Çünkü saç boyası genellikle yaşlı erkeklerin beyazlaşan saçları için söz konusu olur. Siyah renk yaşlı kimseyi, olduğundan çok genç gösterir. Bu durum kınalama veya boyayı amacından saptırabilir.
Nitekim Mekke'nin fethi günü Hz. Ebû Bekr (ra)'in yaşlı babası Ebû Kuhâfe'nin saçlarının ağaç çiçekleri gibi beyazlaştığını gören Rasûlüllah (asm) şöyle buyurmuştur:
"Bu beyaz saçı değiştiriniz ve siyahtan sakınınız."
Ancak saçı beyazlaşan kimse genç olursa, onun siyaha boyamasında bir sakınca görülmemiştir. Nitekim Sa'd b. Ebî Vakkas, Ukbe b. Âmir, Hasan, Hüseyin ve Cerîr gibi sahabelerin bu rengi tercih ettikleri nakledilmiştir.
Boya malzemesi olarak Allah elçisi kınayı tavsiye etmiştir:
"Saçın beyazlığını değiştirmek için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir."
Hz. Enes b. Mâlik, Hz. Ebû Bekr'in saçlarını kına ve ketenle, Hz. Ömer'in ise yalnız saf kına ile boyadığını nakletmiştir. (el-Kardâvî, a.g.e., s. 103).
Sonuç olarak, erkek veya kadının beyazlaşan saçlarını sarı veya kızıl renge boyamaları müstehap görülmüş; siyaha boyamaları ise, sağlam görüşe göre, caiz görülmemiştir. Ancak genç kimsenin siyah boya kullanmasında da bir sakınca yoktur. Diğer yandan boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen, boya sanayinde kullanılan bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir.
Saç boyatma konusunda din ulemalarının ihtilaf ettikleri durumlar olsa da saç boyatmanın müstehap olduğu da ifade ediliyor. Saç boyatmanın dinen yasak ya da yanlış olmadığını kanıtlayan pek çok hadisi şerif bulunurken, saç boyatma ile ilgili uygun olmayan farklı durumlarda söz konusu.
Örneğin, boyanın rengi. Saç boyatmada siyah renk Hz. Peygamber tarafından yasaklanmış. Beyaz renklerin rengini değiştirmek için saçların siyaha boyanmasını bir çok hadisi şerifte belirtilirken burada farklı bir noktaya da dikkat çekiliyor.Bir ilmihalinde saç boyatma ile ilgili konuda beyaz saçın renginin değiştirilmesinin yaşın genç olması durumunda yasak olmadığı da ifade ediliyor. Saçları siyaha boyama ihtiyarlar için yasak kılınıyor. Peygamber Efendimizin saç boyama ile ilgili olarak kına ve ketemi önermesine de değinilirken, bu anlamda saç boyatmak mekruh sayılmamıştır.
Kadınların saç boyatmalarındaki durum ise farklı bir şekilde ele alınıyor. Kadınların da saç boyatmalarında sakınca görülmezken başörtüsü emrinden dolayı saç boyatmada sadece mahrem olan kişilere saçın gösterilmesi gerekiyor. Öte yandan saç boyatırken kullanılan malzeme abdestte engel olmayacak şekilde olmalıdır da deniliyor.
Saçının rengi açık olan veya saçı ağaran kimsenin, bunu boyatmasının Islâm'a göre hükmünü şu şekilde belirlemek mümkündür:
İslam'ın çıkışından önce Yahudi ve Hristiyanlar güzel görünme ve süslenmenin Allah'a kullukla bağdaşmayacağını düşünerek, saçı boyayıp rengini değiştirmekten kaçınırlardı.
Hz. Peygamber (asm), ashabına bağımsız bir kişilik kazandırmak için saçı ve sakalı kına veya başka bir boya maddesi ile boyayabileceklerini bildirdi. Ebû Hüreyre (r.a)'tan nakledilen bir hadiste şöyle buyurulur:
"Yahudi ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz. Siz onların aksini yapınız; yani saçlarınızı boyayınız."
Ancak hadisteki emir bağlayıcı olmayıp mendupluk bildirir. Nitekim uygulamada Hz. Ebû Bekir, Ömer, Ali, Ka'b ve Enes (r.anhüm) gibi bazı sahabeler saçlarını boyamamıştır.
Diğer yandan kullanılacak boyada siyah renk tercih edilmemelidir. Çünkü saç boyası genellikle yaşlı erkeklerin beyazlaşan saçları için söz konusu olur. Siyah renk yaşlı kimseyi, olduğundan çok genç gösterir. Bu durum kınalama veya boyayı amacından saptırabilir.
Nitekim Mekke'nin fethi günü Hz. Ebû Bekr (ra)'in yaşlı babası Ebû Kuhâfe'nin saçlarının ağaç çiçekleri gibi beyazlaştığını gören Rasûlüllah (asm) şöyle buyurmuştur:
"Bu beyaz saçı değiştiriniz ve siyahtan sakınınız."
Ancak saçı beyazlaşan kimse genç olursa, onun siyaha boyamasında bir sakınca görülmemiştir. Nitekim Sa'd b. Ebî Vakkas, Ukbe b. Âmir, Hasan, Hüseyin ve Cerîr gibi sahabelerin bu rengi tercih ettikleri nakledilmiştir.
Boya malzemesi olarak Allah elçisi kınayı tavsiye etmiştir:
"Saçın beyazlığını değiştirmek için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir."
Hz. Enes b. Mâlik, Hz. Ebû Bekr'in saçlarını kına ve ketenle, Hz. Ömer'in ise yalnız saf kına ile boyadığını nakletmiştir. (el-Kardâvî, a.g.e., s. 103).
Sonuç olarak, erkek veya kadının beyazlaşan saçlarını sarı veya kızıl renge boyamaları müstehap görülmüş; siyaha boyamaları ise, sağlam görüşe göre, caiz görülmemiştir. Ancak genç kimsenin siyah boya kullanmasında da bir sakınca yoktur. Diğer yandan boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen, boya sanayinde kullanılan bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir.
Comments
Post a Comment
Yorum İçin Teşekkürler...