Sizlerden gelen sorular; Kadınlarda sümük gibi akıntı abdesti bozar mı?, kadınlarda beyaz akıntı gusül gerektirir mi?, Namaz kılarken akıntı gelirse abdest bozulur mu?, kadınlarda sarı akıntı abdesti bozar mı?, vajina sulanınca abdest bozulur mu?, çamaşıra bulaşan akıntı ile namaz kılınır mı?, akıntı abdesti bozar mı dinimiz İslam ve namaz abdest aldıktan sonra gelen akıntı abdesti bozar mı?.. v.b şekilde sorulmuş sorulardı tüm bu soruların cevaplarını aşağıda sizler için paylaştık. Allah yar ve yardımcınız olsun, amin.
Kadınların tenasül uzvundan hayız, nifas ve istihaza dışında gelen şeffaf kokusuz akıntı, aslında akıntı değil, tabii bir sıvıdır. Buna ferç sıvısı denir. Fıkıh kitaplarında rutubetü’l-ferc (fercin rutubeti) diye anılır.
Henüz hayızdan kesilmemiş kadınlarda bunun olmaması hastalık sayılır. Bu (hariç-i fercin rutubeti), fercin dış kısmından geldiği için vücudun ter, salya gibi diğer rutubetlerine benzer; temizdir; abdesti de bozmaz, gusül abdesti gerektirmez. Fercin içinden gelen şeffaf akıntı (dâhil-i fercin rutubeti) ise, İmam Ebu Hanife’ye göre temizdir; abdesti bozmaz; İmameyn’e göre necaset mahallinden geldiği için necistir, abdesti bozar. Esah olan Ebu Hanife’nin kavlidir.
Kadınlardan gelen âdet, lohusalık ve özür kanı dışındaki akıntıların abdesti bozup bozmadığına dair Hz. Peygamber’den (s.a.s.) nakledilen bir bilgi bulunmamaktadır. Fıkıh kaynaklarında ise, erkek kadın ayırımı yapılmaksızın iki yoldan (önden ve arkadan) gelen her şeyin abdesti bozduğu ifade edilmektedir.
Günümüzdeki tıbbî verilere göre sağlıklı her kadından beyaz ve kokusuz bir akıntı (rutûbetü’l-ferc) salgılanması normal bir durum olarak kabul edilmektedir. Bu akıntı rahimden değil, daha aşağıdan gelmekte, herhangi bir necis madde ile de karışmamaktadır. Bu nedenle temiz kabul edilen akıntı abdesti bozmadığı gibi çamaşıra bulaşması da namaza engel değildir.
Vücudun zorlanmasıyla veya vücudun üşümesiyle akıntının normal renk ve özelliğinde herhangi bir değişiklik olmaksızın sadece miktarında artış olabilen bu akıntının doğal hali; şeffaf, beyaz, yoğun olmayan, kokusuz, burun akıntısı görünümündedir. Bu akıntılar; bir hastalık neticesi olmayan, aksine uzvun tabii akıntısıdır. Regl günlerinin yaklaşması veya son bulmasına bağlı olarak da renginde koyuluk, miktarında da artış gözlenebilir. Bu akıntı bir rahatsızlıktan dolayı olmadığı için necis, yani pis değildir. Dolayısıyla bu akıntı abdest bozmaz.
Vücudun zorlanmasıyla veya vücudun üşümesiyle akıntının normal renk ve özelliğinde herhangi bir değişiklik olmaksızın sadece miktarında artış olabilen bu akıntının doğal hali; şeffaf, beyaz, yoğun olmayan, kokusuz, burun akıntısı görünümündedir. Bu akıntılar; bir hastalık neticesi olmayan, aksine uzvun tabii akıntısıdır. Regl günlerinin yaklaşması veya son bulmasına bağlı olarak da renginde koyuluk, miktarında da artış gözlenebilir. Bu akıntı bir rahatsızlıktan dolayı olmadığı için necis, yani pis değildir. Dolayısıyla bu akıntı abdest bozmaz.
Henüz hayızdan kesilmemiş kadınlarda bunun olmaması hastalık sayılır. Bu (hariç-i fercin rutubeti), fercin dış kısmından geldiği için vücudun ter, salya gibi diğer rutubetlerine benzer; temizdir; abdesti de bozmaz, gusül abdesti gerektirmez. Fercin içinden gelen şeffaf akıntı (dâhil-i fercin rutubeti) ise, İmam Ebu Hanife’ye göre temizdir; abdesti bozmaz; İmameyn’e göre necaset mahallinden geldiği için necistir, abdesti bozar. Esah olan Ebu Hanife’nin kavlidir.
Bazı ilmihallerde yazan fercden gelen akıntının abdesti bozması hükmü, dâhil-i fercin rutubeti, yani rahimden gelen akıntı içindir. Yoksa fercin rutubeti, ne lavmana, ne lavaja, ne de ferce sokulan parmağa benzetilebilir. Onda necaset mahalline kuru giren bir şeyin ıslak çıkması vardır. “Önden ve arkadan çıkan şeyler abdesti bozar” kaidesinin istisnaları vardır. (Cevhere, İbn Âbidin) Şâfiî’de de böyledir (Minhac, Tuhfetü’l-Muhtac) hatta Envâr’da der ki, dışardan gelen temiz; ortadan gelen sahih kavle göre temiz, içerden gelen necistir; nereden gediği bilinmeyen bu gibi bir sıvı da temiz kabul edilir. Pamuk kullanması caizdir; ama şart değildir. Aksi takdirde, yani normal halde pamuk kullanmayı mecbur tutmak, bir kadının kendisinden emredilen abdesti harici bir şey kullanmadan tutamaması manasına gelir ki, bu din ile imtizaç etmez.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum İçin Teşekkürler...