Kadınların adetliyken Kuran okuması ve Mushafı eline alması, mescide girip orada kalması, Hanefîler de dahil fakihlerin çoğunluğuna göre câiz değildir. Bu konuda hayızlı kadın cünüp kimse gibidir. İhtiyaç halinde mescide girebilirler, dua ve zikir niyetiyle, Fâtiha ve İhlâs okuyabilir, besmeleyi ve kelime-i tevhid ve şehâdeti okuyabilirler. Bir kadın Adetliyken ve loğusa halinde ayrıca cünüp olduğu durumlarda ayet sure okuması günahtır. Peygamber Efendimiz bunu acıkça dile getirmiştir. Okuma şekli ne olursa olsun kadının adetli veya cünüp halde kadının Kur’an ayeti, suresi okuması günahtır.Yasinde bir sure olduğu için,adetli kadının yasin okuması günahtır,caiz değildir!...
Adetliyken Yasin Okunur mu-Nihat HATİPOĞLU? |
Mâlikî fakihleri ise, bazı sahâbe ve tâbiîn âlimlerinden rivayet edilen görüşlerin desteğiyle, kadının hayız süresi içinde Kuran okuyabileceğini, fakat hayız kanı kesildiği andan itibaren gusledip temizleninceye kadar cünüp hükmünde olup Kuran okuyamayacağını belirtmişlerdir. İbn Hazm bu şartı da aramaz.
Mâlikîler ve İbn Hazm dahil bir grup İslâm bilgini, cünüplük halinin iradî, hayızın ise gayri iradî oluşundan hareketle hayızlı kadın lehine bir ayırım yapmayı gerekli görmüş, özellikle Mâlikîler kadınların Kuran öğretimi ve öğrenimi için böyle bir ruhsata ihtiyacı bulunduğu noktasından hareket etmişlerdir.
Hayızlı kadının hayız sebebiyle ibadet edememesi, Kuran okuyamaması dinin kendisine tanıdığı bir muafiyettir. Bu ibadetleri yapamadığı için dinî bir sıkıntı, eksiklik ve sorumluluk duyması yersizdir ve gereksizdir. İbadetlerde sayı ve süreden ziyade niyet ve fikrî-ruhî yoğunluk önemlidir. Fakat Kuran öğretimi ve öğrenimi ile meşgul olan kadınlar, hatta mazeret beyan etmesinin kendisini zor durumda bırakacağı bir ortamda bulunan kadınlar yukarıdaki ruhsattan yararlanarak hayızlı oldukları halde Mushafı ellerine alıp, Kuran okuyup dinleyebilirler.
Hayızlı kadının hayız sebebiyle ibadet edememesi, Kuran okuyamaması dinin kendisine tanıdığı bir muafiyettir. Bu ibadetleri yapamadığı için dinî bir sıkıntı, eksiklik ve sorumluluk duyması yersizdir ve gereksizdir. İbadetlerde sayı ve süreden ziyade niyet ve fikrî-ruhî yoğunluk önemlidir. Fakat Kuran öğretimi ve öğrenimi ile meşgul olan kadınlar, hatta mazeret beyan etmesinin kendisini zor durumda bırakacağı bir ortamda bulunan kadınlar yukarıdaki ruhsattan yararlanarak hayızlı oldukları halde Mushafı ellerine alıp, Kuran okuyup dinleyebilirler.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum İçin Teşekkürler...